Nederland is een land met een open economie die zwaar op buitenlandse handel leunt. Zo is de export naar andere EU-landen goed voor een vijfde van de Nederlandse werkgelegenheid. In een unie met ongeveer 500 miljoen burgers, 27 lidstaten, 23 officiële talen en drie alfabetten is het dus niet zo raar dat kennis van een vreemde taal vaak essentieel is om succesvol te zijn in je werk.
Volgens verschillende experts is er duidelijk een verband tussen talenkennis en zakelijke kansen, exportcijfers, marktontsluiting en bedrijfswinst. Lees hier de vier redenen waarom jij je taalvaardigheid zou moeten verbeteren en zo meer succes in je werk te hebben:
Een studie van ELAN toont aan dat 11% van de exporterende kleine en middelgrote ondernemingen zakelijke kansen misloopt. Hierdoor gaat er veel omzet verloren aan gebrekkige talenkennis en de hiermee gepaard gaande interculturele problemen. Ook groeien bedrijven minder snel dan ze zouden willen. Zo’n taalbarriere kun je wel gemakkelijk wegnemen door iemand die meerdere talen beheerst aan te nemen of door je medewerkers een taaltraining te geven
In een ander onderzoek is vastgesteld dat er verband ligt tussen meertaligheid van een managementteam en het succes van hun export. Om zelf je exportkansen te verbeteren kan je vier benaderingen op je bedrijf toepassen: hanteer een taalstrategie, plaats anderstaligen in je managementteam, werf meer personeel met kennis van vreemde talen en zet professionele tolken en vertalers in.
Wat ook is aangetoond, is dat het Engels als geen andere taal toegang tot de belangrijkste exportmarkten geeft. Wie de Engelse taal goed beheerst heeft meer kans om lucratieve markten te vinden. Het Engels blijft de belangrijkste internationale handelstaal, ook al worden het Duits, Frans, Spaans, Arabisch en Chinees wel steeds belangrijker. Behalve kennis van de taal, is ook kennis van cultuur nodig van het land waar je zaken mee doet.
Er is gebleken dat bedrijven winstgevender zijn als die binnen of buiten het bedrijf meer dan één taal gebruiken. Sterker nog, hoe meer talen er door het bedrijf worden gebruikt, hoe winstgevender dat bedrijf is. Bedrijven die winstgevender willen worden zouden daarom hun personeel óók op talenkennis moeten selecteren. Of ze moeten zorgen dat het bestaande personeel een tweede taal onder de knie krijgt.
Ziggurat Taaltrainingen helpt bedrijven in Nederland om hun taalvaardigheden te verbeteren. Populaire taalcursussen voor bedrijven zijn Engels, Duits, Frans en Russisch. Onze trainingen zijn praktisch ingericht. Verder besteden we aandacht aan de cultuur en etiquette die bij de taal horen, zodat je altijd weet hoe je resultaat krijgt met je buitenlandse partners.