Afgelopen jaar gaf Ziggurat Taaltrainingen een incompany training Zakelijk Engels aan medewerkers van Specsavers International B.V. “De voertaal op ons servicekantoor is veelal Nederlands, maar door onze Britse ‘roots’ en aanwezigheid van internationale collega’s wordt er ook veel Engels gesproken. Daarom is het van belang dat iedereen goed Engels spreekt en schrijft om zo op professioneel niveau met elkaar te communiceren”, aldus Tracy Jans, Senior Business Partner bij Specsavers International B.V.
Veel mensen kennen Specsavers mede dankzij de 144 winkels die over heel Nederland zijn verspreid. Wat minder mensen weten is dat Specsavers internationaal ook actief is, sterker nog: het is een internationaal familiebedrijf met onder andere locaties in Engeland, Scandinavië, Nieuw-Zeeland, Australië en Nederland. Overal werken optometristen, opticiens en audiciens aan het bieden van professionele en betaalbare oog- en hoorzorg. Om dit te kunnen bereiken speelt duidelijke communicatie tussen collega’s een essentiële rol.
Jans: “De taalbarrière en cultuurverschillen zorgden ervoor dat medewerkers elkaar soms niet helemaal begrepen. Zo zal een Engelse manager nooit zeggen: ‘Jij gaat nu dit of dat doen’. Dat is veel te direct. Hij of zij zal deze boodschap anders verpakken. Hierdoor kwam het weleens voor dat sommige opdrachten niet op de juiste manier werden uitgevoerd. Dankzij de taaltraining herkennen de medewerkers dergelijke situaties nu veel sneller. Andere zaken waaraan ze hebben gewerkt zijn het opstellen van zakelijke e-mails, het leren van vakjargon, vergaderen op afstand en het uitbreiden van de woordenschat.”
“De aanpak van Ziggurat Taaltrainingen sprak ons erg aan. Zo begonnen de trainers met uitgebreide schriftelijke en mondelinge intakes. Hierdoor konden ze het niveau van de deelnemers bepalen, nagaan wat er nodig was voor de trainingen en verschillende groepen samenstellen. Uiteindelijk maakten ze 3 groepen: C1+, B1 en B2. Elke medewerker kreeg dus een taaltraining op zijn of haar eigen niveau. Zo werd iedereen uitgedaagd. Ook was het erg prettig dat Ziggurat de trainingen op ons servicekantoor gaf. Onze medewerkers verloren zo geen reistijd.”
“Iedereen was erg enthousiast over de training en deed actief mee met de lessen. Verder besteedden ze zo’n 5 uur per week aan huiswerk met behulp van e-learning. We merken nu al een groot verschil. Ze passen al het geleerde gelijk toe in praktijk. Dit is fijn voor henzelf en wordt ook zeer gewaardeerd door de internationale collega’s.”